BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Friday, April 16, 2010

The Sounds Of Tatau @ Suara Tatau

Hampir setiap malam aku jadi pembunuh dan membunuh lagi demi keselamatan dan keselesaan aku dan isteri ku...(yeap! I luv my wife, i'll kill for you ngek...) Benda yg aku bunuh adalah seperti dalam gambar di bawah ini hahaha!!!...

Tak kira siang atau malam, ia sentiasa menggamit suasana. Lebih-lebih lagi ketika keheningan mlm. Suaranya begitu menusuk di kalbu dan jiwa raga hahaha!!! Masyarakat sekeliling panggil benda ni Ngingit. Tp tak tau la nama sebenar or nama scientific dia apa. Dlm bahasa Melayu, Beringin kot... betul kah? Tapi serius, benda ni bnyk sgt di Tatau. Kat kmpg aku sendiri ada jugak tp jarang2 la jumpa. Ni tak kira siang atau mlm, di rmh mahu pun di sekolah. Even di pekan pun bnyk. So memang bnyklah benda ni di Tatau.

Setakat ni, saya dah kenal pasti 3 jenis ngingit yg terdapat di sini;

1. Ngingit yg warna hitam, saiz yg kecil dan mengeluarkan bunyi yg sgt nyaring @ nada tinggi ala-ala suara sopranos tu kot...

Ni bukti pembunuhan. Pandangan bahagian bawah.


Ngingit hitam kecil dr pandangan depan.

Bawak geng nampak...

2. Ngingit warna hijau, medium size, mengeluarkan bunyi yg sederhana nyaring. Nak kata nada tinggi tak jugak, nak kata nada rendah pun tak jugak. Kira yg sedang2 saja lah....

I suka warna hijau. Tp benda hijau yg satu ni I terpaksa bunuh sbb ia mengganggu tidurku...

Kalau tak silap, jenis yg hijau ni blh dimakan. Tp tak pasti la jugak, sama ada semua jenis ngingit ni blh dimakan. Menurut salah seorang collegue saya, dia pernah mendapati seorang pelajar membawa sebungkus ngingit ke sekolah. Rupanya2 itulah bekalan dia dr rumah... Ngingit goreng.("nyamai cikgu" budak tu kata)
Sepanjang @ setakat pemerhatian saya, saya mendapati bunyi yg terhasil adalah dr bahagian bawah perut ni.
3. Ha... ni jenis yg besar, mengeluarkan bunyi yg bernada rendah. garau lagi la... ala-ala suara bass gitu...

Besar ni, sebesar ibu jari kaki ku
Pandangan penuh. stail badannya...

Bahagian yg mengeluarkan bunyi bernada rendah
Aku zoom skit, baru nampak sebenarnya cantiklah ngingit ni. warna hitam keemasan. Kalau korang dpt zoom gmbr ni lagi jelas, cantik tau... texture kulit dgn warna dia memang cantik.
Jadi aku cadangkan, pihak majlis Daerah Tatau ni, bolehla gunakan Ngingit sebagai maskot. Bolehlah buat tugu patung ngingit di bulatan tgh2 pekan tu. tak pun, buat muzium ngingit ker...

11 comments:

annaz 安阿兹 said...

Nice pics. Wah...siap lagi buat kajian ya? Namanya dalam BM = riang-riang. Sebab itu serangga jenis ni banyak buat bising sebab mereka berasa riang lalu membuat konsert sure heboh.

Serangga ni tak selalu ada sepanjang tahun...tapi sekarang ni musimnya.

Ya, yang hijau tu boleh dimakan (bersih sebab hanya makan tumbuhan je). Goreng dulu dengan sedikit minyak dan tambah garam. Jangan heran..saya pernah makan serangga tu..1st time sewaktu mengajar di SMK Balleh...cuma tak berani makan kepalanya. Buang kaki dan kepaknya dulu sebelum goreng. Cubalah resipi ini. Gerenti 'letup' nanti.

BB' L@uRa said...

nice post....gmbr pun best. kak tok ta duak blajar mkn ngingit plak...hehe...siklah kitak membunuh jak tiap malam ;)

Rose said...

apaiiiii.... kenak dibunuh??? Huhuhhu...ntah2 species baru ya... apala kau tok. Lepaskan jak bah di luar umah. Adoi sian cicada ya..:((
(giney mok polah, aku masih berjiwa kebinatangan..hehehe)

James Kabaq said...

annaz: Thanks for d recipe.Memang riang sungguh, patutla suka sgt menyanyi hehehe. ok baru tau nama dia riang-riang n baru tau ia bermusim. Nantila nak cuba resipi tu hehee...

Rose: Sori pencinta alam dan binatang.Aku memahami jiwa kau. tp I have 2 kill it, ko tanyak Bibab ya, nya yang btanggungjawab hehehe... Anyway, tq... akhirnya aku tauk dah namanya dlm BI, CICADA = sebutannya CI-KA-DA kah?

Norris Thomas said...

lama dah sik nangga binatang tok..ehehehe...ntah sine nda sida tok dah pegi di serian atau kuching...semua hijrah ke tatau kali

James Kabaq said...

Muahahaha!!! Norris, saje jak kenakan aku blt oh...

Dayung Bidayuh said...

dapod man binatang tih doh? hahaha

James Kabaq said...

Phang: da'ang bhs otok, adon eh "situliat" heheh.. lucu in adon eh noh neh. Dapod leh man eh neh, madang nyek.

redd said...

cayalah bro. aku sebenarnye rindu sangat kat riang2 nih. mase kecik dulu, aku kat sibu. mmg banyak la. siap tanding sape bleh kumpul yg paling banyak laaa, sape punye yg bunyi kuat laaa, sape punye yg paling besar laaaa. hehehehe. mcm2. yg xtahan aku pi letak kat dlm buku alam dan manusia lagi tu. contoh2 serangga. yg paling besar plak tu. terus cikgu aku bagi A. hehehehehe. ko awet la satu untuk aku. yg paling cun. bleh wat kenangan

redd said...

cayalah bro. aku sebenarnye rindu sangat kat riang2 nih. mase kecik dulu, aku kat sibu. mmg banyak la. siap tanding sape bleh kumpul yg paling banyak laaa, sape punye yg bunyi kuat laaa, sape punye yg paling besar laaaa. hehehehe. mcm2. yg xtahan aku pi letak kat dlm buku alam dan manusia lagi tu. contoh2 serangga. yg paling besar plak tu. terus cikgu aku bagi A. hehehehehe. ko awet la satu untuk aku. yg paling cun. bleh wat kenangan

James Kabaq said...

Warid: Hahahaa!!!! dapat aku bayangkan kalau ko letak riang2 yg besar tu ke dlm buku...

Tak payah nak awet2 dah kat sini, anytime ko nak aku boleh bagi hehehe....